søndag 23. mai 2010

Bil og sånn

Referansen burde vel heller være at vi er veldig opptatt av krig og fred og miljø og politikk og sånn. Men de tingene er ikke så alt for spennende. Derfor skriver jeg heller om noe som interesserer meg litt mer. Denne gangen blir det bil. Selv om jeg ikke kan så mye om alt det tekniske eller elektriske, vil jeg selv påstå at jeg har en noe overdreven interesse for biler til å være jente.

Denne gangen er det dessverre ikke HELT bra at bil er bil. For bil er som kjent dyrt. Altså; det er ikke sånn dyr som hund og katt og sånn. Men det koster penger. Dere forstod sikkert det, men måtte få det med for å være på den sikre side her. Det er jo ganske lett å dra alle over en kam, men det er mye vanskeligere å gjøre alle til lags. Jeg forsøker mitt beste for at alle skal forstå. Her skal det ikke være rom for misforståelser!! Så; siden det er sagt, kan jeg jo gå tilbake til tema og dagen. Bil.

Ja, bil koster penger, penger er laget av papir. Papir vokser på trærne, så strengt tatt burde det vært nok til alle. Men nei, da. Her kommer myndighetene inn og skal si sitt, som vanlig. Ikke bare skal de ha en bestemt form og størrelse. Nei da. De må ha bilder på seg også. Og ikke hvilke som helst bilder nei. Her duger ikke ferieminnene fra Kreta i 1986. Bildene skal være av bestemte berømte personer. Men stopp ikke der. Michel Jackson eller Lady Gaga holder heller ikke... de må være norske... Jasså?? Hva så med Espen Lind, eller min store helt Alexander? Nei, han er vel kanskje ikke norsk, nok. Men han vant den internasjonale finalen i Eurovisjon Song Contest, så det burde holde. Men ikke en gang det er nok.

På den norske 100-lappen portretterer Kirsten Flagstad. Ikke et vondt ord om henne. Hun var operasanger og den første direktøren i Den Norske Opera. Og det er jo veldig bra. Men hva har hun egentlig gjort i det siste?  Og var det ikke MYE større da Rybak vant MGP?

På 200-seddelen som ble utgitt i 1994 portretterer Kristian Birkeland. Hvem faen er han?? Joda. Han var jordmagnetismeforsker (hva nå enn det er), oppfinner og med-grunnlegger av Norsk Hydro. Ikke at dette er dårlig. Jeg skjønner at jeg aldri ville kommet meg på en penge uten å tegne den selv. Men likevel? Finnes det ikke noen med litt mer kjendis-status som kan trone pengene våre? Sånn at vi også kunne skjønne hvem det var vi gav fra oss i butikken.

Ved nærmere ettertanke han bankene allerede løst det problemet. Plastkort kalles de? Der kan alle som vil putte bilder av de fineste ferieminnene de kan komme på uansett hva det måtte være. Så kos dere med plastikk, og ikke bruk kontanter. For jeg tror vi har etablert en god del argumenter for å la være nå.


Nei, penger er til trøbbel, for fattig og for rik.
Og forresten så må jeg fikse bilen for mange penger. Derfor dagens tema.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar